Aktuellt

2019-08-01 Övervåningen - diskussionsstart!

I helgen var vi några på plats och pratade lite om bygge av övervåningen. Tanken har från början varit att dra en dubbelspårsbacke fram till en dubbelspårs-helix som börjar på ca 10 cm över undervåningen. Totalt blir backen och helixen ca 23,5 meter lång körsträcka så det är vettigt att den är dubbelspår.

 

Bifogad skiss visar hur dubbelspåret sedan skulle kunna komma ur Helixen fram till en station på övre plan där man går över från 2 till 1 spår. Hela övervåningen blir lämpligen enkelspår. Kanske med några lastplatser. I slutet en säckstation där tåg kan vända?

 

På sina håll (t.ex. över Centralstationen) skulle man kunna göra övervåningens moduler smalare så att man kommer åt bättre under.

 

Bifogad skiss är en första vild tanke som kan fungera som frö till en kommande diskussion bland oss alla.

 

Man skulle iofs kunna göra en vändslinga på övervåningen också, som en smitväg från säckstationen tillbaks mot mötespåret ovan Centralstationen. Med skulle då kunna köra runt hela banan utan att göra rundgång eller vända, vänstertrafik: Starta i backe upp mot övervåning. Gör ett varv på övervåning. Kom ner för backen igen -> Branntvik (vänstertrafik) -> Lilla Japan (vänstertrafik) -> Centralstationen (spår 3-6) -> Rangerbangården -> Hamn -> Centralstationen (spår 1-2) -> Lilla Japan (vänstertrafik) -> Brantvik (vänstertrafik) -> Backe upp igen .... Många meter körning blir det (typ 90 meter för ett varv).

John Leijonhufvud


PDF - ladda ned skissen

Arkiv

semafor