Vår historia

Järnvägssällskapet JS

är en modelljärnvägsklubb med lång historia.


Början

JÄRNVÄGSSÄLLSKAPET bildades i oktober 1939 som andelsförening och hette då ”Swedish American Railroad Society”. Mycket snabbt, efter ca 6 månader, kunde en bana i skala 0 (1:45) visas för publik i en lokal på Klippgatan på Södermalm. Man byggde och körde modeller med amerikanska förebilder. Vid invigningen av banan deltog representanter för USA:s legation i Stockholm.

Några år senare flyttade man bana och modeller till en ny lokal på Linnégatan. På våren 1948 byggdes en anläggning på Skansen inför en utställning under sommaren. Inför den såg nya modeller dagens ljus. Andelsföreningen ombildades till ideell förening och bytte namn till Järnvägssällskapet, JS. Till hösten flyttade man tillbaka till Linnégatan och började bygga en helt ny banan i skala H0 (1:87). Utställningen på Skansen gjorde att en del av modellerna blev utslitna.

Sundbyberg

Fram till 1960 byggde man och körde i skala H0. Man fick då en ny lokal, och större, i källaren hos Sj i Sundbyberg. Där började man åter att bygga i skala 0. 1970 ville några medlemmar bygga en bana i den då relativt nya skalan N (1:160) och en del av lokalen avdelades för den. På N-banan kördes både europeiska och amerikanska tåg. På 0-banan kördes företrädesvis modeller med svenska förebilder.


Samarbete med Leksaksmuseet, del 1

1975 sade SJ upp JS till avflyttning. SJ skulle ha lokalen till arkiv, vilket det ännu inte har blivit något av. Vi tillbringade åren fram till 1980 som hemlösa. 1980 flyttade vi in i källaren på Leksaksmuseet vid Mariatorget. Vi fick rum för en 0-bana och en N-bana. N-banan blev förhållandevis snabbt körklar. 0-banan fick tämligen fort en struktur där en spårplan kunde skönjas. Delar av banan från Sundbyberg hjälpte till att snabba upp bygget. I och med ett ökat intresse för N-skalan så minskade dock intresset för 0-banan.


I takt med att N-banan blev alltmer körduglig växte kravet från museet på att vi skulle köra visningar för museibesökarna på helgerna.Tyvärr innebar det att takten på byggandet avtog och att vi fick använda byggkvällarna med att reparera banan inför nästa visning. Visningarna gjorde också att vi förlorade medlemmar.


0-banan försvinner

1986 fick vi såga isär N-banan och skrota 0-banan. Huset skulle grundförstärkas... När arbetena var klara, hade de disponibla ytorna minskat och det fanns inte längre plats för 0-banan, som då avvecklades. I samband med detta lämnade en del medlemmar klubben. Järnvägssällskapet blev därmed en klubb för N-rallare.

Double-click here to add your own text.

Hösten 1990 kunde vi åter börja bygga på en ny bana. Med hjälp av delar från den gamla banan fick vi snabbt fram en grundstomme. Under den första delen av 90-talet byggdes ungefär hälften av banans landskap och 90 % av spåren. Under den senare delen av 90-talet ägnade vi oss åt att förbättra såväl spårläge som landskap. I februari 2004 tvingades vi riva banan eftersom Leksaksmuseet blev uppsagda från lokalerna.

Samarbete med Leksaksmuseet, del 2

I augusti 2004 kunde vi flytta in i dom nya lokalerna i Leksaksmuseet på Tegelviksgatan. Den sk vändåttan lyckades vi rädda och är det som vi idag kan visa för museets besökare. Den är timerstyrd och kan köras av besökarna med hjälp av en knapp.

Samarbete med Leksaksmuseet, del 3

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque odio elit, interdum vitae nisi ac, faucibus fringilla diam. Aliquam maximus augue a finibus pulvinar. Etiam scelerisque ultricies lectus, eget fringilla mi consectetur non. Nam quam felis, pellentesque id tellus vitae, mattis ultricies nunc. Donec efficitur odio nec elementum facilisis. Suspendisse dictum imperdiet ante sed rutrum. Aenean pharetra placerat tortor a consequat. Aenean tempor, augue ac mollis bibendum, diam turpis rhoncus nibh, a viverra ante urna et odio. Duis vulputate aliquam venenatis. Duis venenatis, leo eu molestie porta, nulla leo maximus nisl, eu rutrum mi tellus at metus. Ut ornare erat in efficitur finibus.

Sammanfattning historik

En anläggning växer fram,

nutidshistoria!

När vi flyttade från Söder till Saltsjö Pir beslutades att anläggningen skulle byggas med moduler. Som du ser i tabellen ovan sker flyttar ganska regelbundet. Vid tidigare flyttar har få delar av anläggningen kunnat återanvändas.

Stativbygge
Stativbygge
Stativ
Stativ
Första modullådan
Första modullådan
Specialmoduler
Specialmoduler
Bygge modullåda special
Bygge modullåda special
Spårläggning
Spårläggning
Planering
Planering
Modulskarv
Modulskarv
Modulundersida
Modulundersida
Modulplacering
Modulplacering
Bangård
Bangård
Japanska modulen
Japanska modulen
Hörnmodul
Hörnmodul